joi, 3 septembrie 2009

TENDINTE IN VESTIMENTATIE













Pusa in fata unei recesiuni fara precedent, moda incearca sa supravietuiasca apeland la solutiile sigure. Majoritatea designerilor au preferat sa dezvolte o parte din temele majore ale sezonului de primavara-vara, intr-o noua cheie creativa.Daca pentru primavara/vara 2009 vorbeam de doua directii, una “safe” si a doua extrem de creativa, moda a decis ca in noul sezon experimentele nu prea mai au ce cauta. Cu putine exceptii (Alexander McQueen, Vivienne Westwood, Galliano), designerii au preferat sa se concentreze pe personaje reale carora le-au creat o uniforma in care sa se simta protejati si in siguranta. Putinii vizionari ramasi au mers pe ideea lui Vivienne Westwood “in order to have success you have to wear impressive clothing”. Siluetele sunt cu adevarat impresionante, iar constructiile vestimentare sunt gandite ca niste adevarate sculpturi in miscare. Aproape toate colectiile se concentreaza din nou pe zona umerilor: supradimensionati din constructie la Marc Jacobs si Balmain sau accentuati cu ajutorul bolerourilor, drapajelor si broderiilor la Dolce & Gabbana, Pringle of Scotland, Salvatore Ferragamo, Karl Lagerfeld si Viktor & Rolf.
Ambele directii vorbesc despre PUTERE. In sezonul primavara/vara din 2009 senzatia indusa de colectii a fost ca femeia se afla in expectativa, asteptand ca lucrurile sa fie rezolvate de cei aflati in functiile de conducere. Pentru toamna/iarna, cumva inselate in asteptari, ele nu se mai multumesc cu rolul pasiv si se invesmanteaza intr-o adevarata uniforma a carei scop principal este de a fi remarcata. Astfel, descoperim citate din uniformele militare la Antonio Maras, din costumele pionierilor aerului la Hermes, taioare business impecabile la Chanel, jachete barbatesti la Blumarine, foarte multe mantouri si trenciuri perfecte pentru a strabate orasul dintr-o parte in alta, in incercarea de a solutiona probleme. De fapt, ceea ce in trecut era considerata uniforma ideala de afaceri, formata invariabil din taior si poate o capa mica sic, s-a transformat intr-o tinuta mult mai practica in care au fost inserate chiar si elemente preluate din streetwear. Ceea ce frapeaza la acest nou sezon este departarea de Oscar, covorul rosu, dive transportate in masini lungi, invariabil negre, pana la intrarea restaurantului/hotelului/magazinului.
Accesorii:

Raportat la sezoanele trecute, pe podiumurile de moda bijuteriile au lipsit aproape cu desavarsire, iar cei putini care au facut exceptie de la regula au preferat colierele XXL, la baza gatului (Donna Karan, Lanvin sau Louis Vuitton). Manusile apar din nou in ecuatia sezonului, in special cele ¾ la Lanvin, Hermes sau Derek Lam - unde sunt purtate pe sub mitene. Mitene (manusi fara degete) mai apar si in colectiile Iceberg (din latex), John Richmond (din piele si inchise cu fermoar) sau Karl Lagerfeld (din piele stretch sau tricotate).

Incaltamintea: ca si in primavara, exista un adevarat amestec stilistic de forme si materiale, dar in care de data aceasta se pot distinge clar cateva piese cheie: ghetele pana la glezna, cizmele peste genunchi si sandalele realizate din fasii de piele. Incaltamintea respecta tonul impus de vestimentatie: sobru, cu mici accente creative, in tonuri de negru si gri si putine explozii de culoare. Cu titlu de noutate a sezonului putem descoperi in colectii influente din incaltamintea militara sau cea a motociclistilor (Proenza Schouler sau Chloe). O mai mare varietate exista in cazul materialelor si aplicatiilor decorative folosite: blana, tinte, cristale negre, tricot si multa piele intoarsa.

Gentile: chiar mai prezente decat in trecut, clutch-urile devin piesa de rezistenta a sezonului. Intr-o varietate de culori si materiale, majoritatea cu aspect pretios si pretentios, ele sunt usor de asortat atat unei tinute casual cat si unei rochii de cocktail sau bal.

Centurile: centurile decorative devin mult mai subtiri si practice. Marcarea taliei, dar si a umerilor in acelasi timp, genereaza o interesanta tensiune. Umerii pronuntati indica putere, in timp ce o talie bine marcata, fragilitate si feminitate.
Materiale:

Blana, folosita extrem de creativ pentru a crea volumele specifice sezonului, a fost folosita atat pentru mantouri fastuoase cat si pentru accesorii.

Rokstar, una din temele principale ale sezonului, se bazeaza pe piele: pantaloni ultra slim, jachete de motociclist sau chiar salopete (la Hermes).

Penele de strut sau puful de lebada din care au fost realizate jachete lungi (la Giambattista Valli) sau doar s-au brodat gulerele unor mini mantouri (la Emporio Armani), adauga o nota suprarealista personajului principal al unei alte teme “Abracadabra”.

Alaturi de acestea doua sunt folosite in mod obsesiv materiale cu aspect patinat si tricoturile.

Brocart si catifea la Prada, Chloe, Lanvin sau Jean Paul Gaultier si tricotaje la Pringle of Scotland, Alexander McQueen, Missoni, Julien Macdonald.

Culori:

Nu totul este negru! Este adevarat, el pare sa fie omniprezent, dar exista suficienta culoare in acest sezon. Intalnim, la fel de puternic, tonurile de gri sugerand o atmosfera post industriala, cremuri si maronuri dar si tonuri spectaculoase de verde smarald. In acest ocean de culori saturate, accentele de culoare devin violente: fucsia si galben neon la Marc Jacobs si rosu la Prada si Max Mara.

Albul apare in special in contrast cu negrul (la Jil Sander). Prima tema: The new 80’s

Anii `80, tendinta principala a sezonului trecut, este aproape la fel de puternica si in colectiile pentru toamna/iarna. Designerii fie isi reviziteaza, din nou, arhivele, fie propun linii extreme in care aceasta perioada se mai ghiceste doar prin volumul extrem al umerilor sau culorile neon. “O femeie face cariera” filmul cult al perioadei poate fi (re)denumit acum: “O femeie face cariera in moda”. Marc Jacobs aduce in atentie fustele gogosar (atat pentru linia sa cat si pentru colectia realizata pentru Louis Vuitton), dar si bluzele cu umeri amplii si talia marcata cu o funda gigantica, intr-o nuanta contrastanta. Si Dries von Note isi incinge jachetele barbatesti cu centuri innodate nonsalant, iar la Dolce&Gabbana se vorbeste cat se poate de clar de excesul acestei fantastice perioade: jachete cu umeri supradimensionati din blana, rochii de seara cu oglinzi aplicate, combinatii de imprimeuri leopard cu buline si broderii pe tuluri transparente. Acelasi mix de imprimeuri si materiale il regasim si la Diane Von Furstemberg, iar influentele post punk, care au existat si in primavara/vara, doar sugerate este adevarat, stau la baza colectiei Rodarte.
The new 80’s - continuare

Cand un sezon devine previzibil, chiar si in situatii exceptionale precum cea in care tocmai am pasit cu gratie, incepi sa cauti si mai atent exceptiile de la regula. In nebunia optzecista, Prada este singura care merge cu adevarat mai departe. Manechinele ei pleaca la pescuit si nu la birou! Dar oare nu este aceeasi idee de invazie a lumii barbatilor?! Siluetele voluminoase optzeciste sunt transformate cu ajutorul unei centuri subtiri in ceva ce sugereaza mai degraba new look-ul. Ceea ce pare cauciuc este de fapt piele tratata special, iar varianta de “armura moderna” de care se vorbeste atat de mult in ultimul timp la Prada capata cea mai acceptabila forma.

Muzica de atmosfera: Dolly Parton “Working 9 to 5”

Colectii reprezentative: Marc Jacobs, Alexander Wang, Basso & Brooke, Giorgio Armani, Emanuel Ungaro, Ashish, Betsey Johnson, Julien Macdonald, Gucci, Balmain
Cea de-a doua tema: Rockstar

“We love rock&roll” canta Joan Jett si astazi, impreuna cu ea, majoritatea designerilor. Rockstar propune un personaj androgin, o aparitie greu de ignorat, o adevarata vedeta rock, in pantaloni skinny din piele si jachete biker. Marca vedeta a sezonului, Balmain, creeaza cele mai spectaculoase jachete, de inspiratie militara, cu umeri pagoda, brodati, purtate si de Michael Jackson inainte de disparitia lui dintre noi. Redingotele negru antracit si corsetele din piele semnate Ann Demeulemeester, rochiile mini batute cu cristale sau tinte metalice de la Balmain, jachetele barbatesti, ultra slim, din piele realizate de Barbara Bui, toate par preluate direct din garderoba lui Jerry Hall.

Designerii merg chiar mai departe, adaugand in poveste pantaloni din denim, intr-o spalare extrema, hot pants, tricouri “cu mesaje” (Blumarine si D&G) si cateva elemente folk: genti cu franjuri, esarfe colorate care “sparg” negrul absolut si mantouri lungi din pene.
Rockstar - continuare

Cizmele inalte (pana la genunchi sau care se opresc chiar sub tivul fustelor/rochiilor mini), ciorapii opaci, centurile din lac si lanturile lungi sunt accentele importante care desavarsesc imaginea de ansamblu.

Privind sfidatoare multimea de pe cele mai inalte tocuri ale sezonului, de multe ori din spatele ochelarilor de soare, dominand-o in acelasi timp prin agresivitatea tinutei pe care o poarta, femeia rockstar “vorbeste” tot despre putere, despre dorinta de a conduce si controla.

Muzica de atmosfera: Joan Jett “We love rock&roll”

Colectii reprezentative: Balmain, Givenchy, Gucci.
Cea de-a treia tema: Abracadabra

Orice perioada dificila va imbogati atat speculantii cat si pe cei care se ocupa de stiintele oculte. Sondam necunoscutul cu ajutorul cartilor de tarot sau ne “rezolvam” problemele apeland la vrajitoare sau divinitate. Cautam solutii si raspunsuri in eter, incercam sa descifram simboluri pentru a putea cunoaste ceea ce ne rezerva viitorul.

Dramatica si extrem de puternica, tema Abracadabra propune personaje supranaturale, creaturi misterioase si periculoase. Volumele exagerate, realizate cu ajutorul matlaseurilor (la Junya Watanabe), hainele care se transforma in ceva cu totul neasteptat (o jacheta este trasa pe cap pe post de gluga la Martin Margiela, o maneca alba pare ca pluteste in mod magic, a la Houdini, pe o tinuta all black), siluetele cu alura de extraterestri (la Nina Ricci, asa cum le-a gandit cu mult timp inainte Thierry Mugler), demonstreaza ca moda se indreapta intr-o directie surprinzatoare, aproape suprarealista. McQueen pluseaza si propune o colectie experiment, teatrala, in care se amuza pe seama “lucrurilor sfinte” ale modei-new look-ului lui Dior sau a taioarelor Chanel. Aceasta lipsa de sfiala in a distruge mituri rimeaza perfect cu personalitatea personajului acestei teme.
Abracadabra - continuare

Ca si la “The new 80’s”, umerii joaca un rol important. Ei sunt fie ascutiti si ridicati amenintator sau acoperiti cu blana la Gianfranco Ferre si Givenchy, fie brodati cu metale si cristale, ca niste epoleti XXL, in cazul lui Lagerfeld. Amestecul de texturi genereaza o senzatie tactila nefireasca: metal aplicat pe tweed la Jo No Fui, tricotaje cu ochiuri largi purtate peste plasa la Jean Paul Gaultier, siruri de margele transformate in rochii, suprapuse la randul lor peste fuste din voal la Emporio Armani.

Nefirescul este intarit si de negrul in care au fost pictate toate tinutele. Un negru tenebros, amenintator, un negru mat care nu reflecta lumina.

Incaltamintea pare gandita in atelierul unui geniu nebun: cizme de pescar (Prada) sau cu un volum exagerat (Rick Owens), sau ghete fara toc (Nina Ricci).

Muzica de atmosfera: Messer Chups “Hexe Chips”

Colectii reprezentative: Maison Martin Margiela, Nina Ricci, Rick Owens, Junya Watanabe., Alexander McQueen. Cea de-a patra tema: VIP

Ce se mai cumpara? Aceasta este principala intrebare care macina de 12 luni industria modei. In primavara raspunsul parea simplu: creativitate. In toamna el a fost inlocuit de calitate, insa doar acea calitate care frizeaza perfectiunea. Moda sezonului propune piese vestimentare - demonstratii de forta care vor rezista verificarilor si celui mai dificil cumparator.

Aceasta directie in care se misca piata este fireasca. Dupa ce luxul s-a diluat, ajungand sa insemne cu totul altceva (de multe ori doar o simpla eticheta), exemplul Hermes, unul din putinele branduri care, in pofida recesiunii, a continuat sa inregistreze profit, a fost preluat si de alti jucatori importanti din moda. Este o reintoarcere la ceea ce luxul inseamna cu adevarat: timp dedicat si mai ales calitate impecabila. Timpul este cel mai scump lucru in acest secol, iar calitatea implica un numar generos de ore de lucru. Toate aceste noi elemente vestimentare au fost denumite VIP.
VIP - continuare

VIP nu vine de la Very Important Person ci de la Very Important Pieces, iar termenul a fost impus in moda de liderul mondial in prezentarea tendintelor digitale, WGSN. VIP inseamna rochiile brodate ale Albertei Ferretti, boleroul toreador cu umerii rotunjiti al lui Antonio Berardi, pantalonii si jachetele drapate ale lui Nicolas Ghesquière pentru Balenciaga, jocurile grafice alb/negru, mat/transparent semnate de Christopher Kane, jachetele din zibelina ale lui Ennio Capasa pentru Costume National si, desigur, toata colectia Hermes, o demonstratie de lux retinut, de artizanat autentic, de tehnica de lucru in piele si blana.

Vorbim de piese unice, iar unicitatea este data atat de citatele savante care au stat la baza creatiei lor, de materialul folosit (blana, piele, pene), cat si de perfectiunea tehnica pe care se bazeaza chiar si cele mai excentrice experimente.

Muzica de atmosfera: Dinah Washington “Destination Moon”

Colectii reprezentative: Hermes, Balenciaga, Nina Ricci, Costume National, Giambattista Valli.
It items

Bolerouri

Cizme inalte

Botine

Clutch

Jachete tricotate

Sacoul barbatesc

Trenchiul

Niciun comentariu :