vineri, 5 martie 2010

Mihaela Berciu te invata sa-ti creezi propria imagine

Mihaela Berciu te invata sa-ti creezi propria imagine

Este singurul consultant de imagine din Romania acreditat de Association of Image Consultants International. Absolventaa a programului MBA in cadrul American International University in London în 1996, a urmat cursurile de consultanta de imagine ale London Image Institute in 2007 si Holistic Image in Hong Kong, in 2009.

Colaborator al designerilor Irina Schrotter si Razvan Ciobanu, a fost si coordonatorul de imagine a echipei din Departamentul Stiri Antena 1 (2007-2008), perioada in care a promovat si construit o imagine la standard international a prezentatorilor de stiri din Romania. Toate aceastea sunt numai o parte dintre lucrurile care o definesc pe Mihaela Berciu, care a avut amabilitatea sa ne raspunda la cateva intrebari legate de ce inseamna imagine si cum ne-o putem construi.

Ce inseamna de fapt imaginea?


Imaginea personala si profesionala este, sau ar trebui sa fie, "oglinda" calitatilor si valorilor noaste interioare. Daca vreti, putem considera imaginea materializarea exterioara a calitatilor interioare. Imaginea reflecta, de asemenea, realul nivel la care ne apreciem fiecare, evaluare pe care o facem la nivel subconstient, dar care este perceputa, atat vizual cat si sezorial de cei din jurul nostru.

Ce trebuie sa stie o femeie atunci cand vrea sa-si construiasca o imagine?


Cel mai important lucru este sa intelegem pozitia pe care o avem intr-un moment dat al vietii noastre si sa incercam sa proiectam cat mai corect acest lucru, in cazul in care suntem multumiti cu rezultatul auto-evaluarii. In caz contrar, o imbunatatire a "invelisului" va duce la o imbunatatire a nivelului de incredere in sine, lucru care va fi instant transmis si perceput si de cei cu care intram in contact.

Poate ca cea mai importanta informatie pe care orice persoana, indiferent ca este femeie sau barbat, trebuie sa o cunoasca este impactul pe care il are prezenta proprie in comunicarea cu ceilalti. Si aici ma refer atat la prima impresie care este de cele mai multe ori definitorie ascensiunii profesionale si/sau personale, dar si la consecventa in prezentare a propriei persoane.

"In Romania s-a inteles gresit conceptul de imagine"


Care sunt criteriile pe care le respecti atunci cand ai in fata o persoana de care trebuie sa te ocupi?


Fiecare dintre noi avem o personalitate proprie care trebuie evidentiata. Pe de alta parte, este important de stiut care sunt obiectivele si asteptarile personale si profesionale ale clientului. Consultanta de imagine este un proces cu rezultate atat imediate, dar de lunga durata, cat si cu efecte care apar in timp, in functie de capacitatea de asimilare a sfaturilor si a rezistentei la schimbare a clientului. Imaginea personala se construieste in trei directii: Aspect, Bune maniere (comportament) si Comunicare verbala si non-verbala. Un alt aspect foarte important in evolutie este acceptarea faptului ca exista carente de informatie, ca inconstient s-au repetat greseli de tinuta sau de comportament. Consultantul de imagine are si rol de coach pentru ca clientul sa poata depasi aceste bariere.

Pentru a evolua trebuie ne acceptam trecutul cu bune si rele si sa cautam echilibrul intern care va fi vizibil si la exterior odata ce s-a atins. Daca nu se cauta aceasta intelegere, frustarile vor creste, iar evolutia personala si profesionala va intarzia sa apara. Tocmai de aceea se "lucreaza" in paralel pe toate planurile.

Cat este de importanta imaginea in Romania?


In Romania s-a inteles gresit conceptul de imagine. Majoritatea pare sa creada ca imaginea se bazeaza pe masina pe care o conduci, pe ceasul de la mana, pe geanta de la brat si pe brandul tinutelor. Asa cum am spus, imaginea trebuie sa reflecte in primul rand calitatile, valorile si nivelul intelectual, nicidecum exclusiv material.
Tinand cont de aceasta remarca, pot spune ca imaginea ocupa un rol foarte important in Romania, dar, din pacate, dintr-un punct de vedere si o directie complet eronate, situatie care se vede si se simte in nivelul la care se afla economia tarii. Un alt aspect important care are valoare de cauza si efect este nivelul de respect pe care il etalam atat fata de sine cat si fata de cei din jurul nostru.

Va provoc la un exerciutiu: priviti-i pe cei din jurul dumneavoastra. Analizati-i, fara sa stie, desigur, si veti observa nivelul de respect pe care-l au fata de sine, fata de pozitia pe care o ocupa, fata de compania pentru care lucreaza si fata de cei din jur, prin tinuta pe care o adopta in functie de ocazie, prin comportamentul etalat, prin limbaj ...

Care sunt cele mai grave greseli pe care le fac femeile din Romania, la capitolul imagine?


As sublinia in mod special doua aspecte: tinutele nepotrivite pozitiei pe care o ocupa si masurile incorecte celei care le poarta.

Atunci cand vine vorba despre imagine, este imposibil sa nu aud si cuvantul "detaliu". Ce este, de fapt, detaliul, in acest context, si cat este de important? Ai scris si o carte in acest sens: "Succesul detaliilor".


Detaliul este fiecare amanunt caruia trebuie sa-i dam atentie, indiferent ca suntem barbati sau femei. Ca exemplu concret, in cazul doamnelor, detaliile importante sunt coafura, machiajul, culoarea dresului in functie de momentul zilei, inaltimea tocurilor, lungimea si culoarea unghiilor si lista continua.

In cazul domnilor, detaliile la care trebuie sa fie atenti sunt: lungimea pantalonilor si a sosetelor, tipul de manseta a camasii in functie de pozitia la care se afla in cariera, tipul nodului la cravata si tot asa. Este simplu de inteles ca detaliile sunt importante in cazul tuturor aspectelor care tin de imaginea personala si profesionala. Strangerea de mana este un detaliu definitoriu intr-o relatie ulterioara cu o alta persoana.

Atunci cand vorbim despre tendintele dintr-un nou sezon, avem must-have-uri. Exista must-have-uri de care trebuie sa tinem cont atunci cand vorbim de imaginea unei persoane?


Must-have-ul esential in construirea unei imagini profesionale este intelegerea importantei reflectarii acesteia la cel mai inalt nivel. De cele mai multe ori a doua sansa nu ni se mai ofera, ceea ce ne obliga sa ne prezentam impecabil din primul moment. Pe de alta parte, nu stim niciodata ce oportunitati ne asteapta, ceea ce inseamna ca trebuie sa fim in permanenta pregatiti. Voi repeta la nesfarsit, cu riscul de a irita, dar cu scopul precis de a ma face inteleasa, ca imaginea pe care o proiectam trebuie sa fie un echivalent real al valorilor si al nivelului personal de inteligenta si respect atat fata de propria persoana cat si fata de pozitia pe care o ocupam in societate.

"Mai mult decat sa fie in concordanta cu varsta, tinutele trebuie sa fie in concordanta cu pozitia si momentul dintr-un moment dat"


Am decis sa le impart pe reprezentantele sexului frumos in 3 categorii: adolescenta (15 - 20 de ani), tanara (20 - 35 de ani) si femeia matura (peste 35 de ani). Cum ar trebui sa se imbrace aceste femei in asa fel incat imaginea pe care o afiseaza sa fie in concordanta cu varsta?


Mai mult decat sa fie in concordanta cu varsta, tinutele trebuie sa fie in concordanta cu pozitia si momentul dintr-un moment dat. Astfel, adolescentele pot experimenta ceva mai mult cu stilul personal deoarece se afla intr-o perioada de descoperire si formare personala. Ceea ce este foarte important de retinut pentru adolescente este ca in viata reala, cum arati chiar conteaza tocmai pentru a starnii interesul celorlalti de a afla cine esti.
Asupra tinerelor apasa o "greutate”" si mai mare, deoarece nu numai ca abia ce-si contureaza stilul, dar trebuie si sa-l incadreze in cerintele mediului profesional in care isi desfasoara activitatea. De cele mai multe ori, acestea percep aceste norme ca ingradiri si reactioneaza fata de acestea cu mici excese: ruj si unghii rosii, decolteuri adanci si fuste scurte, tocuri inalte sau accesorizari excesive sau masive.

Sau, dimpotriva, adopta tinute anoste care nu le avantajeaza si nici nu le evidentiaza pozitiv, situatie care se va reflecta direct asupra dezvoltarii lor personale si asupra ascensiunii lor profesionale. In aceasta perioada tinerele femei trebuie sa adopte tinute in concordanta cu mediul profesional in care isi desfasoara activitatea, dar care sa le puna in evidenta calitatile. Acest lucru se obtine prin croiala tinutelor, prin calitatea accesoriilor sau prin culorile alese, obtiunile lor fiind mai variate.

Pentru femeile mature situatia ar trebui sa fie ceva mai simpla. Ele ar trebui sa se afle intr-o perioada in care profesional si-au demonstrat calitatile si abilitatile. Acest lucru ar trebui sa se reflecte si in tinutele abordate. Veti observa ca odata cu inaintarea in varsta si in pozitie, tinutele devin tot mai clasice si mai simple, accesoriile tot mai discrete, dar care se evidentiaza prin calitate si valoare crescute.

Cum arata prima discutie dintre un client si consultantul de imagine?


Prima discutie este foarte relaxata, de cunoastere reciproca. Intre consultant si client trebuie sa existe o simbioza perfecta, deoarece consultantul intra in viata clientului, la propriu si la figurat, pana la cel mai personal nivel, sertarul cu lenjerie intima.

Clientul trebuie sa se deschida si sa-si vocalizeze cele mai ascunse temeri pentru a le putea depasii si a putea regasi increderea in sine si in abilitatile proprii. Asadar, la o prima intalnire se discuta cat mai relaxat si se urmareste crearea unei legaturi trainice. Pe de alta parte trebuie discutate si intelese, inca de la inceput, asteptarile clientului.

Ce se poarta la categoria business in sezonul primava-vara 2010/2011?


Tinutele business urmaresc tendindele stabilite de creatorii de moda doar la nivel de culoare, dar chiar si in acest caz, intensitatea nuantei este foarte importanta. De asemenea, accesoriile pot fi alese in functie de recomandarile sezonului, cu mentiunea ca o profesionista adevarata din lumea de business va cantari corect investitia intr-o piesa vestimentara in relatie directa cost/purtare, astfel incat "must-have-urile" nu sunt o prioritate si, clar, o investitie nepotrivita. Tinuta transmite mesaje despre noi, despre capacitatea noastra de evaluare a valorii reale a lucrurilor, iar in mediul de afaceri aceste mesaje sunt direct legate de capabilitatile noastre profesionale.

Mihai Gadea este jurnalistul TV cu cea mai apreciata imagine profesionala, iar acest lucru a fost lamurit in primul sondaj de opinie online realizat in Romania. Care sunt plusurile realizatorului tv care l-au adus in aceasta postura?


Tinuta, discursul, calitatea dialogului, eleganta in platou.

In ceea ce priveste vedetele feminine care apar la televizor. Care este cea care are cea mai buna imagine?


Intentionez sa lansez un sondaj de opinie in cursul lunii martie, sondaj care vrea sa afle exact acelasi lucru, dar din partea telespectatorilor. Sunt sigura ca ma veti intelege daca ma voi abtine sa numesc pe cineva pentru a nu influenta rezultatele sondajului?

Un comentariu :

Alexandra spunea...

Tu, cel care scrii pe acest blog, ai intrat in viata ta pe site-ul "Association of Image Consultants International"? Mihaela Berciu NU este singurul image consultant acreditat in Romania. Inteleg ca ea are tot interesul sa-si promoveze in mod fals aceasta titulatura de "singurul...", dar tu nu ai minimul de informatie...