Inca de anul trecut estetica rock-gotica a inceput sa preia cu totul atat micile(“True Blood”) cat si marile ecrane (“Twillight”); era numai o chestiune de timp pana ca arbitrii modei internationale sa declare ca negrul s-a intors, si ca notiunea de “prea mult negru” e lipsita de sens.
In fapt, nu exista nici o experienta umana care sa fie atat de obscura, violenta sau intunecata incat sa nu fi atras de-a lungul timpului atentia creatorilor de moda. Daca e sa reflectam si la fascinatia modei pentru culoarea neagra atunci nu e de mirare ca goticul si-a regasit drumul in creatiile couture. Si cum de la podium pana la imbracamintea de strada nu e distanta atat de mare pe cat s-ar crede, toamna aceasta ti se permite sa te transformi intr-o femme fatale asemanatoare celor din filmele noire.
“Goticul e un epitet cu o istorie ciudata evocand imagini ale mortii, distrugerii si decaderii”, scrie Vivienne Steel in cartea ei “Goth: Dark Glamour” (Goticul: fascinatia intunecata), adaugand ca originile stilului gotic contemporan se gasesc in cultul victorian pentru doliu.
Cuvantul gotic vine insa de undeva din secolul al III-lea fiind folosit pentru a denumi triburile razboinice germanice considerate primitive si violente. In imaginarul popular, culorile stilului gotic, dar mai ales negrul, au capatat sensuri noi pe langa moarte, pericol si rau adaugandu-se misterul, eleganta si erotismul. Aceasta schimbare survine undeva prin secolul al XV-lea, cand hainele negre devin un lux accesibil doar aristocratiei datorita preturilor ridicate ale vopselei negre.
Cand vorbim despre stilul gotic ne gandim imediat la adolescenti rebeli imbracati in negru din cap pana in picioare si la muzicieni rock, asociindu-i pe toti cu diferite curente precum goticul de scoala veche, goticul modern, sau goticul cybernetic. Insa exista si o moda haute-couture care isi trage inspiratia din tenebrele gotice. Printre designerii care si-au imbracat muzele in vampe rock se numara Alexander McQueen, John Galliano (pentru Christian Dior), Karl Lagerfeld (pentru Chanel), Jean Paul Gautier, Francisco Costa (pentru Kalvin Klein), Cristian Lacroix, Riccardo Tisci (pentru Givenchy), Boudicca, marca ce isi ia numele de la regina razboinica a celtilor, Yohji Yamamoto, Ann Demeulemeester, supranumita Regina Intunecata a modei belgiene, Rick Owens, Olivier Theyskens si altii. Imaginea mortii si a decaderii, puterea groazei si macabrul erotic au o putere de atractie perversa asupra acestor designeri. Dupa cum declara John Galliano pentru cartea “Goth: Dark Glamour”, el vede femeia gotica ca pe ceva intotdeauna “la limita si atractiva, fatala si misterioasa”.
Experimentele cu cranii ale lui Alexander McQueen, rochiile din tul insangerat din colectia Rodarte inspirata din filmele horror japoneze sau faldurile scupturale din colectiile lui Yohji Yamamoto stau drept dovada a flirtului continuu a designerilor cu vocabularul vizual al goticului. Look-ul propus de acestia e unul foarte crud, viu, extrem de modern dar totodata atent controlat si feminin.
Creatiile lor sunt dovada ca pentru a te identifica cu stilul gotic nu ajunge sa fii foarte sensibila, sa ai o afinitate pentru poetii damnati si sa asculti Lacrimosa. Pentru a te putea numi adepta a goticului trebuie sa posezi capacitatea de a seduce, de a poseda si de a speria in acelasi timp.
Moda de inspiratie gotica spune o poveste despre frumusete si despre groaza, te invita sa experimentezi, te provoaca sa preiei puterea si sa fii tu cea care decide. Opulenta, decadenta si individualismul sunt aspecte de baza ale acestui stil. La urma urmei, substratul intregului stil gotic se bazeaza pe puterea individuala si acest lucru reiese din creatiile uneori socante ale creatorilor de haute couture.
Te invitam in toamna aceasta sa fii femeia fatala dupa care se intorc toate capetele pe strada. Influentele gotice iti vor da o alura irezistibila, te vor inconjura de magnetismul necunoscutului, pastrand in viata ta grauntele de mister necesar oricarei femei.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu